Trafik Sigortası Kriz Haline Dönüştü

Türkiye Sigorta Birliği Başkanı Ramazan Ülger “Zorunlu trafik sigortası kriz haline dönüştü. Hizmet veren, çalışan, satın alan herkes mutsuz. Yasal düzenleme şart” dedi.

haber 10 001 02Sigorta sektörünün gündeminde ilk sıralarda yer alan zorunlu trafik sigortası, Türkiye Sigorta Birliği (TSB) tarafından düzenlenen basın toplantısında masaya yatırıldı. Toplantıda konuşan TSB Başkanı Ramazan Ülger, sektörün trafik sigortasında geldiği nokta ile ilgili olarak “Trafikte sorun kriz haline dönüştü. Yasal düzenleme şart” dedi. Bu branşta hizmet veren, çalışan, satın alan herkesin mutsuz olduğunu dile getiren Ülger, gerekli yasal düzenlemelerin bu yıl yapılmasını beklediğini ifade etti. Sektörün trafik branşında son 10 yılda uğradığı zararın 7 milyar TL olduğunu ifade eden Ülger, sadece 2015’te 2 milyar TL’ye yaklaşan zararın, sektörün öz kaynaklarını da yemeye başladığına dikkat çekti. Ülger, trafik sigortasındaki zararın başlıca sebeplerini, teminat tanımlarında netlik olmaması nedeniyle farklı yorumların oluşması, hesaplamalarda standartların olmaması, kurdaki aşırı dalgalanma ve bunun bir sonucu olarak yedek parça maliyetlerinde kontrol edilemeyen artışlar ile geriye dönük uygulanan yargı kararları olarak sıraladı. Özellikle, ‘Destekten Yoksun Kalma Tazminatı’nın hesaplanmasında ortak standartların olmaması sonucu, ödenen toplam hasar içerisindeki payı son yıllarda hızla artarak 2014’te yüzde 51’e yükselen bedeni tazminatlar, zararda da etkili oluyor. Ülger, asgari ücretin 2016 yılı başından itibaren 1.300 TL’ye yükseltilmesinin de sektöre ilave 2 milyon TL yük getireceğini dile getirdi. 2015 yılında ciddi artışların yaşandığı trafik sigortası primleri, sigortalılar tarafından da yoğun eleştiri konusu oldu. Ülger’in toplantıda verdiği bilgilere göre, Avrupa ülkeleriyle karşılaştırıldığında aslında primler çok da yüksek değil.

Primler neden yüksek?

Söz konusu sigortanın ortalama prim tutarı Türkiye’de 105 Euro iken, Avrupa ortalaması ise 230 Euro seviyesinde. Ancak, ‘hasar frekansları’ açısından bakıldığında durum biraz farklı. Hasar frekansında Avrupa ortalaması yüzde 6 iken, ülkemiz yüzde 9 ile ilk sıralarda yer alıyor. Hatta İstanbul’da hasar frekansı, Türkiye’nin ortalama frekansından iki kat daha yüksek düzeyde. Hasar frekansındaki yükseliş, trafikte sigortasız araçların yaptıkları hasarların bedelini sigortalıların ödemesi ve zararlardaki artış, trafik sigortası prim artışlarının temel nedenini oluşturuyor. Söz konusu sigortada zararın Avrupa ülkelerinde de yaşandığını dile getiren Ülger, “Ancak, zararın makul seviyelerde ve yönetilebilir olması önemli” dedi.

Düğmeye basıldı!

Uzun dönemli zararın etkisiyle hayat dışı sektörde iki şirketin faaliyetine son verdiğini, yabancı sermayeli bir şirketin de Türkiye pazarından çıktığını ifade eden Ülger, kamuoyunda da şikayete konu olan primlerdeki artış sonucu Ağustos 2015’te yüzde 82.3 olan sigortalılık oranının, Ekim 2015’te yüzde 80.5’e düştüğünü söyledi. Ülger’in verdiği bilgiye göre trafik sigortalarında yasal düzenlemeler konusunda da düğmeye basılmış. Bazı kamu kurumlarında konuyla ilgili teknik çalışmalar da başlamış. Ancak, konunun bir an önce Meclis’in gündemine gelmesinin gerekli olduğunu belirten Ülger, bu yıl gerekli yasal düzenlemelerin yapılmasını beklediğini kaydetti. Eroğlu: Kaza yapmayanla yapan bir olmamalı Trafik sigortasında primlerin Avrupa’ya göre düşük olduğunu belirten TSB Genel Sekreteri Mehmet Akif Eroğlu da hasarlar arttıkça prim tutarlarının da arttığını söyledi. Trafik branşında serbest tarifenin önemine dikkat çeken Eroğlu, “Yılda 10 defa kaza yapan bir kişiyle hiç kaza yapmayan bir kişiye farklı prim uygulanması gerekli. Çok kaza yapan bir kişi için ekonomik ceza önemli” diyor.

Gülen: Sorun, maliyetleri kontrol edememekte

TSB Hayat Dışı Yönetim Komitesi Başkanı ve Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen ise trafik sigortalarında sigorta şirketlerinin temel sorunun ‘maliyetleri’ kontrol edememek olduğunu söyledi. Maliyetlerin belirgin hale gelmesini istediklerini ifade eden Gülen, bunun yapılmasından sonra fiyatların ise arz ve talebe göre oluşacağını vurguladı.

TSB neler önerdi?

Gerekli yasal düzenlemeler yapılmalı. Yasal boşluğun mahkeme kararları ile doldurulması önlenmeli.

Yapılan düzenlemelerin geriye dönük etkisi sınırlandırılmalı, hasar maliyetlerinin belirsizlik giderilmeli.

Serbest tarife sisteminden taviz verilmemeli, azami limit (tavan prim) uygulamasından vazgeçilmeli.

Zarar, Avrupa ülkelerinde olduğu gibi makul ve yönetilebilir olmalı.


16 milyon zorunlu trafik sigortası var

Ekim 2015 itibariyle ülkemizdeki 19.7 milyon adet kayıtlı aracın yaklaşık 16 milyonunun zorunlu trafik sigortası var.

Trafik branşının, hayat dışı branşlardaki payı 2014 yılında yüzde 22 seviyesine ulaştı.

Bedeni tazminatların ödenen toplam hasar içerisindeki payı son yıllarda hızla artarak 2014’te yüzde 51’e yükseldi.

Son 5 yılda ortalama bedeni tazminat tutarı yüzde 311, maddi hasar tutarı yüzde 36, ortalama trafik sigortası primi ise yüzde 54 arttı.

TRAFİK 10 YILDIR ZARARDA

Yıl                                            Teknik kâr

2005                                      17.612*

2006                                      -118.636.767

2007                                      -244.646.329

2008                                      -467.280.599

2009                                      -296.056.160

2010                                      -586.668.358

2011                                      -461.640.223

2012                                      -1.285.396.510

2013                                      -654.443.795

2014                                      -884.771.903

2015*                                   -1.659.542.627

*İlk 9 ay itibariyle. Kaynak: TSB.


tsrsb   dask   sigortacili   sigorta_gov   tsev    sigorta bilgi merkezi    sigorta tahkim komisyonu    guvencehesabi

Showcases

Background Image

Header Color

:

Content Color

: