Karda Araba Nasıl Kullanılır?
HASAN ALİ GÖZÜKARA
Otoacente
Kar yağınca birçok sürücü ne yapacağını bilemez. Peki karlı havada araba kullanırken yapılan hatalar nedir? İşte karda araba kullananların yaptığı en yaygın beş hata…
HIZLI ARAÇ KULLANMAK
Hızlı araba kullanmak karlı havalarda yapılan en büyük hatalardan biridir. Sürücüler, otoyola girdiklerinde hava koşulları ne olursa olsun her zamanki hızlarında gidiyorlar. Ancak bu yanlıştır. Arabanız kaymaya başladığında kaza yapmanız kaçınılmazdır. Aracınızı çok hızlı sürmeniz tepki gösterme sürenizi azaltır ve çarpma şiddetini artırır. Karlı ya da buzlu yüzeylerde fren yapınca durma süreniz kuru bir asfaltla karşılaştırıldığında 4 ile 10 kat artar. Hava sıcaklığı donma noktasına yaklaştığında ve kar yağışı başladığında hızınızı kesmelisiniz. Kar yağışı başladığında doğru bir hız dilimi yoktur. Bu nedenle, yol durumuna dikkat etmeli ve buna göre arabanızın güvenli olacağı hızı tahmin etmelisiniz. Sadece karlı havalarda değil sıcaklığın sıfırın altına düştüğü şartlarda da gizli buzlanmanın olabileceğini aklınızdan çıkarmayın!
FRENE BASMAK
Karlı zeminde tekerleklerin kaydığını hissettiğinizde, panik yapıp frene kesinlikle basmayın. Bu tekerleklerin çekişini ortadan kaldırır ve aracınızı kontrol edemezsiniz. Aracınız kaymaya başladığında blok fren hiç bir işe yaramaz. Savrulduğunuzu hissettiğinizde pedallardan ayağınızı çekin ve aracın kendi kendine yavaşlamasına izin verin. Fren yapmak gerekiyorsa ve ABS devreye giriyorsa, ani fren yapmayın. Eğer arabanızda ABS yoksa pedalı yavaşça pompalayarak tekrar tekrar fren yapın.
YAKINDAN TAKİP ETMEK
Karlı havada sürüş deneyimi olmayan birçok insan, önündeki aracı çok yakından takip eder. Bu durumda da herhangi bir problem olduğunda tepki gösterme sürenizi azaltır. Karlı havalarda, arabalar arasındaki mesafenin, normalin iki katı kadar olması gereklidir. Örneğin, yaklaşık 50 km hızla gidiyorsanız, öndeki araçla aranızdaki mesafe 12 araç uzunluğunda olmalıdır.
HAZIRLIKLI OLMAMAK
Sürücüler, arabalarını soğuk ve karlı kış havasına göre hazırlamazlar.
Gerçekte, en tehlikeli yol ilk kar yağışından sonraki gündür. Arabanızı kış için hazırlamak için, her lastiğin diş kalınlığını kontrol edin. En iyi yol tutuşu için bu kalındığı en az 4.8 milimetre olması gereklidir. Eğer çok kar yağışının etkili olduğu bir bölgede yaşıyorsanız uzmanlar aracınıza karlastikleri takmanızı öneriyorlar. Ani soğuklara donmalara karşı aracınızın motor suyundaki anti-freeze seviyenizi, akü su ve şarj seviyelerinizi kontrol edin. Cam yıkama suyunun donmasını önlemek için satılan özel solüsyonlardan kullanabilirsiniz. Buna rağmen su püskürtme memelerinin donduğunu fark ederseniz panik yapmayın, motorunuz ısındıkça buradaki buzlar çözülecektir. Ön ve arka camlardaki buz ve buğu gidericinizin çalıştığından emin olun. Çekme halatı, takoz ve zincirin yanı sıra arabanızda kar küreği, fener ve kar kazıma aleti bulundurun. Eğer şehir dışında yaşıyorsanız işaret fişekleri oldukça işinize yarayacaktır.
DÖRT ÇEKERİNİZİN SİZİ YENİLMEZ YAPTIĞINI DÜŞÜNMEYİN!
Bazı dört çekiş sistemine sahip araçlar, karlı ve buzlu yol koşullarında normal araçlara göre daha iyi performans gösterirken, sürücünün olası küçük bir hatasıyla bu teknoloji ters tepebilir. Dört çekiş sistemi, aracınızın ihtiyacı olan torku orantılı miktarda tekerleklerin hepsine ayrı ayrı dağıtır ve bu da karlı yollarda ekstra bir yol tutuş sağlar
Yeni A5 Türkiye'de
Audi’nin spor otomobili A5 yenilenen yüzü ile Türkiye’de satışa sunuldu. İleri teknoloji sürücü asistan sistemleriyle yarı otomatik sürüş de sunan Yeni Audi A5 Coupe’ye 1.4 TFSI benzinli ile 2.0 TDI dizel motor seçenekleri ve efsanevi quattro çekiş sistemi ile sahip olunabiliyor. Yeni, keskinleşmiş görünümü ve her yerinde üstün teknoloji kullanılan bir otomobil olan A5 Coupe’nin yeni nesli spor ve zarif tasarımı ile dikkat çekiyor. Dış görünümünün altında, tamamen yenilenmiş şasisi, güçlü motorlar ve inovatif bilgi-eğlence özellikleri ve sürücü asistan sistemleri gibi göz dolduran özellikler yer alıyor.
Golf R de makyajlandı
Volkswagen, Kasım aynının başında Golf'ün makyajlanmış halini tanıtmıştı. Alman üretici şimdi de aracın en güçlü versiyonun resmi detaylarını yayınladı. Yelpazenin tepesinde yer alan Golf R, yaklaşık 10 bg'lik bir artış ile güç çıkışını 310hp'ye çıkardı. Hem hatchback, hem de station wagon kasasıyla satılan en güçlü Golf versiyonunun sunduğu maksimum tork değeri ise 400 Nm. Bu güç, dört tekerlekli çekiş sistemi vasıtasıyla her iki aksa birden iletiliyor. Bunların sonucunda Golf R'ın 0-100 km/s hızlanması sadece 4.6 saniye sürüyor. Makyajlı Golf'ün ülkemize ne zaman veya hangi motor seçenekleriyle geleceği şu an için bilinmiyor; ancak Alman otomobil üreticisi artan özelliklere rağmen araçların fiyatlarını "bir kuruş bile artırmadıklarını" söylüyor.
Ferrari’den özel model
Ferrari Japonya, ülkedeki 50'inci yılını devirmenin heyecanını yaşıyor. İtalyan süper otomobil üreticisi, bu yarım asrı kutlamak için 488 Spider'ı temel alarak "J50" adında, sadece 10 adet üretilecek çok özel bir versiyon üretiyor. Tamamen müşterilerinin özel isteğine göre üretilecek olan model, Tokyo'da üç katlı kırmızı gövde rengi ve en az onun kadar güzel siyah üzerine kırmızı renkte Alkantara ve deri ile kaplanmış bir kabin ile görücüye çıkarıldı. Arka bölümde de bazı değişiklikler yapılmış. Eski modellere benzeyen arka stop lambası tasarımı ise aracın ikonik bir model olacağını gösteriyor. Ferrari, katlanır metal tavan yerine iki parçalı, sökülüp koltukların arkasında saklanabilen karbon fiber paneller kullanmış. J50'yi standart 488 Spider'dan ayıran bir diğer detay ise GTO, F40 ve F50 gibi ikonik modellerde kullanılan siyah ayırma çizgisi.