Menu

Tahkim, Sigorta Şirketlerine Özel Ekranlar Hazırlayacak

Sigorta Tahkim Komisyonu Müdürü - İbrahim Taşbaşı

Sigorta Tahkim Komisyonu Müdürü İbrahim Taşbaşı “2015’te hakemlere özel bir ekran açtık. Bunun bir benzerini sigorta şirketleri için de hazırlıyoruz” dedi.

haber 12 016 02Sigortacı ile sigortalılar arasında sigorta sözleşmesinden doğan uyuşmazlıkları, kısa sürede ve daha düşük maliyetle çözüme kavuşturan Sigorta Tahkim Komisyonu, geçtiğimiz yıl başvuruda bulunan her 10 sigortalından 8’ine kısmen ya da tamamen kazanmış oldukları hakları geri verdi. Sigorta Tahkim Komisyonu Müdürü İbrahim Taşbaşı, bir sigortalının sigortacısıyla uyuşmazlık yaşaması halinde Tahkim Komisyonu’na başvuruda bulunabileceğini ve eğer itirazında haklı ise gereğinin yapılacağını söyledi. Komisyon’a 2013 yılında 4 bin 322, 2014’te 10 bin 692, 2015’te ise 26 bin 38 başvuru gerçekleştiğini açıklayan Taşbaşı, “2016’da bu rakamın tahmini 35 bin civarında olmasını bekliyoruz. Tüketiciye verdiğimiz güven artıyor ki, bunu başvuru sayısının yükselmesinden gözlemleyebiliyoruz” dedi. Her ay Komisyon’a ortalama 2 bin 500 civarında başvuru geldiğini de sözlerine ekleyen Taşbaşı, iş günü itibarıyla günde ortalama 100 başvuru aldıklarını söyledi.

İstanbul’dan 10 bin 803 başvuru

Tahkim Komisyonu’na en fazla başvurunun büyükşehirlerden geldiğini belirten Taşbaşı, “2015 yılında Komisyon’a İstanbul’dan 10 bin 803, Ankara’dan 5 bin 636, İzmir’den bin 759 başvuru oldu. Bu illeri bin 108 başvuru ile Adana, 763 başvuru ile Bursa, 650 başvuru ile Antalya izliyor. En az başvuru ise Bayburt (1 adet), Kıbrıs-Lefkoşa (1 adet), Hakkâri (2 adet), Bingöl (4 adet), Iğdır (7 adet) ve Muş (9 adet) illerinden geldi” açıklamasını yaptı. Komisyon’a en çok trafik branşında müracaat yapıldığını kaydeden Taşbaşı, trafikte başvuru sayısının 2014’te yüzde 76 iken, 2015’te yüzde 90’a çıktığını belirtti. Taşbaşı, Tahkim’e gelen müracaatların yüzde 70’inden fazlasının trafik branşındaki değer kaybından oluştuğunu sözlerine ekledi. Kaskonun en çok başvuru alan ikinci branş olduğunu ifade eden Taşbaşı, sözlerine şöyle devam etti: “Kaskoya 2014’te yüzde 12, 2015’te yüzde 4.91 oranında başvuru geldi. Sağlık branşında 2014’te yüzde 1.07 olan başvuru 2015’te yüzde 0.45’e düştü. Hayat branşında da başvurular oldukça az. 2014’te yüzde 2.66 idi. 2015’te yüzde 0.46’ya geriledi. Bu oranların düşmesindeki en önemli etken trafik branşının yüzdelik dilim içerisinde geniş yer alması. Başvurularda rakamsal azalma yok, oransal azalma var.”

218 hakem görev alıyor

Tahkim’e gelen başvuruların bir ay içinde hazırlanıp hakemlere gönderildiğini belirten Taşbaşı, hakemlerin karar verme süresinin ise maksimum dört ay sürdüğünü söyledi. Hakemlerin ortalama üç ay gibi zamanda karar sürecini sonlandırdığını ifade eden Taşbaşı, “Bazı dosyalarda bu süre daha fazla olabiliyor. Ama hakemlerin ortalama karar verme süresi 64 günü buluyor” dedi. Komisyon’da 159 sigorta hakemi ve 59 uyuşmazlık hakemi olmak üzere toplam 218 hakemin görev aldığını söyleyen Taşbaşı, hakemlerin görev işleyişlerini şöyle anlattı: “Hakemler bazı dosyalarda öncelikle dosya incelemesi için bir bilirkişi atıyor. Dosyayı bilirkişiye teslim edip, bilirkişiden rapor alıyor ve bu raporu hem sigorta şirketine hem de başvuru sahibine gönderiyor. Taraflara bir süre verip rapora itiraz edip etmediklerini soruyor. İtiraz olursa, itiraz edilen o hususu da değerlendirip gerekirse bilirkişiden ek bir rapor alıyor. En son bilirkişi raporunu alıp kararını oluşturup Komisyon’a getiriyor. Tüm bu yazışmalar hakemlerin iş yükünü artırıyor, dolayısıyla karar süreci de uzayabiliyor.” 2016 yılı sonuna doğru elektronik imzaya geçmeyi planladıklarını söyleyen Taşbaşı, hakemlerin dosya sonuçlarını elektronik olarak imzalayacağını ve dijital olarak Komisyon’a göndereceğini ifade etti. Sigorta şirketlerine özel bir ekran açma projelerinin de olduğunu kaydeden Taşbaşı, “2015’te hakemlere özel bir ekran açtık. Hakemler baktığı tüm dosyaların bilgilerini o ekran üzerinden görebiliyor. Bunun bir benzerini sigorta şirketleri için de hazırlıyoruz. Bir ya da iki ay içerisinde bu projemizi tamamlayacağız. Sigorta şirketi kendi adına Tahkimde açılmış tüm dosyaları bu ekrandan görebilecek. Sonuçlanan, devam eden ve henüz hakeme ulaşmamış bütün dosyaların sayılarını buradan takip edebilecek” dedi

ZAMANDAN TASARRUF ETTİRİYORUZ

Sigorta Tahkim Komisyonu, işleyişi hızlandırmak için projeler hazırlıyor. Bunlardan biri geçtiğimiz yıl devreye giren “Otomatik Görevlendirme Sistemi”. Bu sitem devreye girmeden önce her bir dosya için manüel olarak hakem atandığını, bir dosya için üç dakika zaman harcandığını söyleyen Taşbaşı, “Hangi hakeme dosya verildiği, kimin iş yükünün fazla olduğunu belirlemekte zorluk yaşıyorduk. Buna istinaden Otomatik Görevlendirme Sistemi’ni geliştirdik. Sisteme şirket adını ve dosya tutarını giriyoruz. Sistem bazı parametreleri de göz önünde bulundurarak en uygun hakemi belirliyor. Böylece zamandan tasarruf etmiş oluyoruz, iş yükü de tüm hakemlere eşit dağılmış oluyor” açıklamasında bulundu.

BAŞVURU İÇİN NE KADAR ÜCRET ÖDENİYOR?
Uyuşmazlığa Konu Miktar (TL) BaşvuruÜcreti (TL)
0 - 5.000 100
5.001 - 10.000 250
10.001 - 20.000 350
20001- .... Uyuşmazlık tutarının %1,5'u (En az 350 TL olmak üzere)
*Ücretler 2016 yılı Ocak ayı itibarıyla geçerli olmaya başladı

YÖNETMELİKTE NELER DEĞİŞTİ?
"Sigortacılıkta Tahkime İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" 19 Ocak 2016 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanarak, yürürlüğe girdi. Yönetmelikte bazı maddeler değişikliğe uğradı. İbrahim Taşbaşı, yapılan bu değişiklerle ilgili şu bilgileri verdi:

Yeni yönetmelikle avukat yetkisine haiz hakemlerin sigorta davalarını takip etmelerine kısıtlama getirildi. Yani, hakemler sigorta davalarını vekil sıfatıyla takip etmeyeceğine dair taahhütname verecek.

Hakemler, Tahkim Komisyonu’nda görev yapacak bilirkişileri düzenlenen bilirkişi listesinden seçecek.

Hakemler bilirkişilere ücret takdim ederken Asli Ticaret Mahkemeleri’ndeki bilirkişilere verilen ücreti baz alacak.

Dava sigorta şirketinin aleyhine sonuçlanmışsa başvuranın vekiline tam ücret ödeniyordu, başvuranın aleyhine sonuçlandığında ise sigortacının vekiline 1/5 oranında ödeme yapılıyordu. Yönetmelikle her iki tarafa da 1/5 oranında ödeme yapılacağı belirlendi.

Hakemler tarafından verilen bütün kararlar, Komisyon tarafından yayımlanan veri tabanında ilgililer tarafından görülebilecek.

Hukuk fakültesinde doçent ve üzeri akademisyenlerle emekli adli yargı hakimleri sınavdan muaf olarak hakem olabiliyorlardı. Yeni yönetmeliğe göre bu muaflık durumu kaldırıldı.


tsrsb   dask   sigortacili   sigorta_gov   tsev    sigorta bilgi merkezi    sigorta tahkim komisyonu    guvencehesabi

Showcases

Background Image

Header Color

:

Content Color

: